2015. január 13., kedd

Váci Mihály

Előre bocsátom, nem vagyok még csak értő olvasója sem az irodalmi alkotásoknak. Érdeklődő, nyitott szemmel, füllel járó emberként szeretek rácsodálkozni az engem megérintő versre, prózára. 
Mint írtam, a Még nem elég című verset hetedikes koromban mondtam el. Magam értelmeztem, értettem belőle, amit egy olyan idős gyerek akkor érthetett. Később azt láttam, hogy Váci folyt a csapból is. Proletár költő, kurzus költő, a Kádár korszak kegyeltje voltak a bélyegei. Nem ismerem a pályáját részleteiben, nem olvastam a mértékadó, hivatalos(?) szakmai értékeléseket, de azt akkor is éreztem, hogy valami vele kapcsolatban sincs rendben. Bután leegyszerűsítve: felemelték a tehetsége, teljesítménye által bizonyára nem idokolt magasságokba, majd elengedték, sőt megtagadták. Örömmel láttam az utóbbi években néhány értékelést, amelyekben igyekeznek a szakemberek megtalálni az ő helyét a magyar irodalomban. Nem a nagy költők sorába tartozik - bár ki tudja -, de jó, fontos költő volt.
Ezzel együtt már-már megdöbbentem, de nagy örömmel és külön figyelemmel hallgattam az atyát, mikor az egyik vasárnapi prédikációt a Valami nincs sehol verssel zárta le. Tetszenek érteni? A római katolikus szentmise kiemelt pontján hangoztak el Váci mondatai. Ennyit a versek értelmezéséről, és a mi csodálatos, de néha megdöbbentő magyar valóságunkról.

Nincsenek megjegyzések: