Öcsém is olvassa a blogomat. Ehhez is kapcsolódóan egy olyan levelet kaptam tőle, amiért már önmagában érdemes volt elkezdenem az írást. Sőt az ilyen pillanatokért érdemes élni.
Az alábbi 'kivonatot' nagy szeretettel és mély tisztelettel elsősorban neki ajánlom.
A
föld minden népe között láthatatlan egyöntetűség van,
s az ember minél ősibb időkbe ereszkedik vissza, ez annál nagyobb. A hasonlóság
nem úgy értendő, hogy minden építészet egyetlen ősépítészetre, minden vallás
egyetlen ősvallásra vezethető vissza. Ilyen ősépítészet, ősvallás, ősszellem
soha nem volt, ahogy nem volt ősnép, ősfaj, ősnyelv. A történet előtti időben a
föld minden népe a lét ősforrásából merített. Azért voltak egymáshoz hasonlóak,
mert mindegyik ugyanabból a szellemből élt. Kelták, aztékok, hinduk, tibetiek, héberek, görögök ugyanabból az ősi
szellemből merítettek és éltek. Ezt az őskorban minden nép között levő
azonos kinyilatkoztatásszerű metafizikát
hívják hagyománynak.
Hagyomány egy van, mint ahogy egy emberiség, egy
szellem és egy Isten. A
hagyomány az emberiség szellemének, a lét értelmének, a logosznak, a tudásnak,
az éberségnek őre. A hagyományon kívül szellemiség nincs.
A hagyomány az ősszellem kinyilatkoztatása, az egyetlen autentikus tudás. A
történeti idő filozófiái metafizikájukat vesztett residuumok, amelyek nem éber
tudást hoznak, hanem kába álomképeket gondolnak el.
Az ős-kinyilatkoztatás hiteles szövegének a Védát kell
tekinteni. Ez olyan metafizika, amely vallás-előtti és vallás-fölötti. Az univerzalitás
teljes és tiszta megnyilatkozása a metafizika. A hagyomány nép- és faj- és
időfölötti; a vallás és a mítosz a kollektívhez, vagyis a néphez, a fajhoz, az
időhöz van kötve.
A
vallás teljes egészében történeti képződmény, mert az egyetemes emberi
metafizikát a nép, a tömeg, az idő, a faj, a filozófia, a világnézet
szellemében oldja fel. Nincsen olyan vallás, amelynek
gazdag mítoszkincse ne lenne. Buddha a mítoszt és a vallást tökéletesen fel
akarta számolni, tanításából mégis vallás lett, sőt erősen mitikus vallás. Vallás
igen sok volt és van. Hagyomány csak egy volt és egy van és egy lesz.
A metafizika időfölötti egységét látva többen azt hitték, hogy mivel egy
hagyomány van, meg lehet alkotni az egész emberiséget összekapcsoló egyetlen
vallást is.
Az
emberi élet feladata nem az egység megteremtése, hanem a sokszerűségben az
összhang megvalósítása. A hagyomány alkalmazhatósága néhány esetben olyan könnyűnek látszik, hogy több újabb áramlat a csábításnak
nem tudott ellenállni. Ez történt a jóga, az asztrológia, a horoszkópia, az
alkímia, az analitikus lélektan egyes árnyalatai esetében, s vannak, akik,
ezoterizmust játszanak.
Még soha a világon a mai európai embernél az anyagi zárt
életbe jobban elmerült lény nem élt, beleszámítva az őserdő vademberét is.
Ennek az embernek a kezében a magasrendű
eljárások olyan mágikus technikává lesznek, amelynek hatása kiszámíthatatlanul
veszedelmes.
Metafizikailag a
hagyomány éberség, semmi egyéb. Az éberséggel együtt jár a látás; aki pedig
lát, az: tud. A tudás megtanulható. A látás nem. Még kevésbé mindkettőnek
előfeltétele: az éberség. A tudásból
kell megtanulni látni, s e látásból kell megtanulni ébernek lenni. A
hagyományban levő tudás őskori kinyilatkoztatás. Ez az őskori kinyilatkoztatás
végtelenül világos és egyszerű: az ember
eredete isteni, és az emberi sors egyetlen feladata, hogy Istenhez való
hasonlóságát megőrizze. A látás feladata, hogy az ember a kinyilatkoztatást
egyre jobban lássa. Az éberség intenzív érzékenység, amely nem csak az érzékeké
és a léleké, hanem az intellektusé, az ösztöné, a szellemé is. A legmagasabb
éberség, Isten ébersége nem érzéki és nem lelki és nem szellemi, hanem ez: a
szeretet. Isten a világot szeretettel óvja és szeretettel őrzi. Az Istenhez való hasonlóság legmagasabb
foka az emberben nem a szellem, hanem a szív ébersége: a szeretet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése